24 Mart 2014 Pazartesi

5e Modeline Uygun Ders Planı

Resimli Word Dosyası : http://docdroid.net/af2f

5E MODELİNE GÖRE HAZIRLANMIŞ DERS PLANI


BÖLÜM 1


Dersin Adı: Fen ve Teknoloji

Sınıf: 6. Sınıf

Ünitenin Adı: Işık ve Ses

Konu: Aynalar ve Kullanım Alanları

Önerilen Süre: 40 dakika

Varsayımlar: Sınıf 20 kişi ve her öğrencide bilgisayar mevcut.



BÖLÜM 2

Öğrenci Kazanımları:

2.5. Düz, çukur ve tümsek aynalarda oluşan görüntüleri cisme göre büyük-küçük, ters-düz olmaları bakımından karşılaştırır (BSB-1, 17; TD-1).
2.6. Çevresinde kullanılan ayna çeşitlerini gözlemleyerek aynaların kullanım alanlarına örnekler verir (BSB-1).

Bilimsel Süreç basamakları
·        Düz, çukur ve tümsek aynaların önlerine cisimlerin konulur. Aynalarda  nasıl bir görüntü oluştuğu gösterilir.
·        Aynaların kullanım alanlarına  gözlemlere dayanarak açıklamalar yapar.


Ünite Kavramları ve Sembolleri:

·        Ayna, ışık.

Öğretme- Öğrenme Yöntem ve Teknikleri:

Soru-cevap, Gösteri, ödev ve bilgisayar destekli öğretim teknikleri, örnek olay, tartışma, gösterip yaptırma, anlatım yöntemleri, sunuş ve buluş yolu.

BÖLÜM 3

Giriş (Engage):

            Dersin giriş aşamasında hal hatır sorulduktan sonra öğrencilere eklerdeki açık uçlu sorular sorulur. Kaşıkların iç ve dış yüzeylerindeki farklılığı gözlemleyip gözlemleyemediği sorulur.(Ek-1) deki sorular sorulur.(Ek-2)deki video izletilir.

Keşfetme (Explore):

        5E Modeline göre dersin keşif aşamasında konuyu destekleyecek nitelikteki video izletilir.(Ek-3) çizimler, hazırlanan sunular akıllı tahtada öğrencilere gösterilir ve bilgisayarlarda uygulatılır
Açıklama (Explain):

          5E Modeline göre dersin açıklama aşamasında konuyu destekleyecek nitelikteki çizimler ve hazırlanan sunular akıllı tahtada öğrencilere gösterilir. Öğretim tasarımı süresince kullanılacak ön önemli materyal akıllı tahtadır.          Akıllı tahtaların temel fonksiyonu etkileşimli bir ortam sağlayıp dersin daha akılda kalıcı ve pratik bir şekilde anlatılmasını sağlamaktır. Dersin işlenişinde kullanılacak olan öğretim stratejileri “Sunuş Stratejisi” ve “Buluş Yolu” stratejisidir. Kullanılacak öğretim yöntemleri “Anlatım Yöntemi”, ”Gösterip Yaptırma”, “Örnek Olay” yöntemleridir. Kullanılacak olan öğretim teknikleri “Soru-Cevap”, ”Gösteri”, ”Bilgisayar destekli öğretim”, ”Ödev” teknikleridir. Bu yöntem teknik ve stratejilerin kullanılmasının nedeni öğrencilerin öğrenme sitillerine uygun olmasıdır.
Derinleştirme (Elaborete):

5E Modeline göre dersin derinleştirme aşamasında konuyu destekleyecek nitelikteki hazırlanan sunular akıllı tahtada öğrencilere gösterilir. Dersin bu aşamasında “crocodile physics” programının kullanılmasının yardımcı olur. Ayrıca bu aşama da buluş yolu stratejileri gibi stratejiler de kullanılabilir. Ayrıca (Ek-6) klasöründeki tüm animasyonlarda yardımcı olacaktır.
Değerlendirme (Evaluate) :

            Öğretim programının sonucunda, hazırlanan öğretim programının etkileri, verimliliği ve programa katılan öğrencilerin öğrendikleri bilgilerin değerlendirilmesi gerekir. Değerlendirme dersin son kısmında öğrencilerin öğrenme düzeylerini belirlemek için yapıldı. Değerlendirme için öğrencilere önceden hazırlanan çalışma kâğıdı dağıtıldı ve doldurmaları istendi ayrıca öğrencilere dağıtılan yapılandırılmış gridi (EK-5) , (Ek-4),(Ek-7)doldurmaları istenir ve ödev olarak evlerinde cevaplamaları için sorular dağıtılır.



EKLER :
EK-1
ÖĞRENCİLERİN KONU İLE İLGİLİ ÖN BİLGİLERİNİ ALMAK İÇİN SORULAN AÇIK UÇLU SORULAR
1- Aynadaki görüntünüz nasıldır? Siz sağ elinizi kaldırsanız aynada hangi elinizi kaldırmış görünürsünüz?
2- Yemek kaşığının tümsek ve çukur tarafına baktığınızda kendinizi nasıl görüyorsunuz?
3- Bir yüzeyde ışığın yansıması için neler gereklidir?
4- Arabanın dikiz aynasına baktığımızda arkadaki cisimlerin görüntüsü nasıldır?














EK 2
ÖĞRENCİLERİN KONU İLE İLGİLİ ÖN BİLGİLERİNİ ALMAK İÇİN HAZIRLANMIŞ TANILAYICI DALLANMIŞ AĞAÇ
Çukur aynalarda gelme açısı yansıma açısına eşit değildir.
 
8
 
Y
 



Değerlendirme:
1. Çıkış: 3 doğru, 0 yanlış cevap vermiştir. 100 puan.
2. Çıkış: 2 doğru, 1 yanlış cevap vermiştir. 65 puan.
3. Çıkış: 1 doğru, 2 yanlış cevap vermiştir. 35 puan.
4. Çıkış: 2 doğru, 1 yanlış cevap vermiştir. 65 puan.
5. Çıkış: 1 doğru, 2 yanlış cevap vermiştir. 35 puan.
6. Çıkış: 0 doğru, 3 yanlış cevap vermiştir. 0 puan.
7. Çıkış: 1 doğru, 2 yanlış cevap vermiştir. 35 puan.
8. Çıkış: 2 doğru, 1 yanlış cevap vermiştir. 65 puan.

EK 3


Bulut Belirtme Çizgisi: Aynalarda görüntümün nasıl oluştuğunu bilmek istiyorum. Bana yardım eder misiniz?
1-)Çukur aynada asal eksene paralel gelen ışınlar yansıdıktan sonra ……………….. geçer
2-)Çukur aynada tepe noktasına gelen ışınlar asal eksenle ……………….. …………………..şekilde yansırlar
3-)Tümsek aynalarda gelen ışın normalle …………………………..………. yapacak şekilde yansır.
4-)Tümsek aynaya paralel olarak gelen ışınlar …………………………..… yansırlar
5-)Tümsek Aynaya dik gelen ışık ………………………… geri yansır.
6-)Tümsek aynalarda cismin görüntüsü daima ……………….ve …………….dır.
7-)Çukur aynada cisim odak noktasından uzakta ise
O   Görüntü terstir.          O    Görüntü düzdür
8-)Çukur aynada cisim odak noktası ile ayna arasında ise
                 O    Görüntü zahiridir.      O    Görüntü gerçektir
9-)Düzlem aynada görüntünün boyu
           O    cismin boyuna eşittir   O   Cismin boyuna eşit değildir
10-)Resimlerin altlarındaki boşluklara kullanılan aynaların adlarını  yazınız .
         ----------------------------------    -----------------------------------        ----------------------------

11-) Soru: Aşağıdaki çizelgede aynaların kullanıldığı bazı yerler verilmiştir. Çizelgede verilen yerlerde kullanmak için hangi aynayı seçerdiniz? Neden?
Kullanıldığı Yer
Ayna Türü
Seçme Nedeniniz
Mağaza güvenlik aynası


Makyaj aynası


Otomobil yan aynası


Araba farları



12-)Farklı türdeki aynalara ışık demetleri gönderilmiş ve aşağıdaki yansımalar gözlenmiştir. Gelen ve yansıyan ışınları göz önüne alarak bu aynaların türlerini tahmin edelim.
Gelen Işın                                    Yansıyan Işın                                  Tahminler
                                ……………………..
                                …………………….
                            ……………………….
13-)Aşağıdaki kavram haritasında boş bırakılan yerleri doldurunuz.

EK 4
SORULAR
1-)         Aşağıda krokisi verilen sokakta sık sık trafik kazası yaşanmaktadır. Sizden  bir ayna kullanarak bu kazaları önlememiz istenmektedir. Hangi tür aynayı nereye yerleştirmeniz gerekir, şeklin üzerinde yerini göstererek açıklayınız.

 


2-)         Tümsek bir aynanın otomobil ve kamyonlarda yan ayna olarak kullanılmasının yararı nedir? Açıklayınız.
3-)         Çukur aynanın nerelerde kullanılabileceğini listeleyiniz
4-)         Işık düz aynalarda nasıl yansır? Şekil çizerek açıklayınız.
5-)        Işık çukur aynalarda nasıl yansır? Şekil çizerek açıklayınız.
6-)        Işık tümsek aynalarda nasıl yansır? Şekil çizerek açıklayınız.
7-)        Genel olarak; düzlem aynalardaki yansıma ile küresel aynalardaki yansıma aynı mıdır?Açıklayınız
8-)        Evinizde kullandığınız aynada görüntünüzü inceleyerek görüntünüzün özellikleri hakkında bilgi veriniz.




EK 5
YAPILANDIRILMIŞ GRİD
Etkinlik : Yapılandırılmış Grid metodu ile “Aynalar ve Kullanım Alanları” ile ilgili basit kavramların öğretilmesi.

Amaç: “Aynalar ve Kullanım Alanları” konusu başında da söylediğimiz gibi geniş ve karışık bir yelpazeye sahiptir. Bu konuda çalışma yaparken sıkça karşılaştığımız bazı kavramlar ve sözcükler olmaktadır. Bunların bazılarını bu etkinlikle öğrencilere eğlendirerek onlara öğretmeye çalışacağız.

1) El Feneri
2) Berberdeki ayna
3)
4) Araba farı
5) Evimizdeki ayna
6) Araba yan aynası

7) Güneş fırını
8)

9) Diş hekimlerinin kullandığı alet



Soru 1: Yukarıdaki verilen kutucuklardan hangileri düz aynaları içerir.


Soru 2: Yukarıdaki verilen kutucuklardan hangileri tümsek aynaları içerir.


Soru 3: Yukarıdaki verilen kutucuklardan hangileri çukur aynaları içerir.



Değerlendirme:

C1: Öğrenci tarafından doğru seçilen kutucuk sayısı
C2: Toplam doğru kutucuk sayısı
C3: Öğrenci tarafından yanlış seçilen kutucuk sayısı
C4: Toplam yanlış kutucuk sayısı


((C1/C2)-(C3/C4)+1)*5 (Bu değerlendirme 10 üzerinden yapılmıştır.)

Sadece buradaki kavramlar değil tabiî ki bunlarla ilişkili olan diğer kavramlarda tanımlanmaya çalışılmaktadır.buradaki amaç zaten öğrencinin kavramlara arasındaki anlam bağlantılarını kavraması ve kendi kendisine yeni bir ilişki ağı benimsemesini sağlamaktır






KAYNAKLAR

Öğretim Tasarımı kitabı MAYA /33 Ankara 208
Ölçme ve Değerlendirme kitabı CELEPLER Trabzon 2009
Öğretim İlke ve Yöntemleri
Öğrenci Tanıma Formları
http://www.solhanmetem.com/rehberlik/85.doc  
http://www.sinifogretmeniyiz.biz/ogrenci-tanima-formu-tum-siniflar-rehberlik--indir.dll?id=780
http://www.psikolojikdanisma.net/testveenvanterler.htm
http://www.etkinlikpaylas.com/index.php?ind=downloads&op=entry_view&iden=410
http://www.bagcilarram.gov.tr/download/ogr_tan_teknikleri/%C3%96%C4%9ERENC%C4%B0%20TANIMA%20F%C4%B0%C5%9E%C4%B0.doc
http://www.sosyalbilgilerciyiz.com/index.php?action=downloads;sa=view;id=271;PHPSESSID=0c2da2e7d9d80a29e122f4638679d482
http://spreadsheets.google.com/viewform?formkey=dGtBR0J4bnV1bzZ1NF9NSWVoQm1xcUE6MA
Öğrenme Stilleri Belirleme Testi
http://www.sosyal-bilgiler.com/ozel-egitim/868-ogrenme-tipi-belirleme-testi.html
http://www.pdrakademik.net/index.php?topic=526.0
http://www.sosyalarastirmalar.com/cilt1/sayi4/sayi4pdf/demir_tazegul.pdf
http://www.basariyolu.com/yazarlar.asp?id=132
Kişilik özellikleri belirleme anketi
http://www.amerikankultur.org.tr/kisilik.php
http://www.kendinigelistir.com/kisilik-testi-kisiliginizi-olcun/
http://www.testler.org/kisilik-testleri.html
http://www.kisiliktest.com/
http://www.kariyer.net/ktest/kp5_1.kariyer?arn=&sid=

Tutum ölçeği
http://halksagligi.med.ege.edu.tr/seminerler/2003-04/TutumOlcegiGelistirme_SK.pdf
http://efdergi.yyu.edu.tr/makaleler/cilt_III/aralik/a_aslan_06.doc
http://web.inonu.edu.tr/~efdergi/arsiv/Bindak.pdf
http://www.etkinlikpaylas.com/indir/tutum-olcegi-gelistirme-t3175/index.html
Aynalar ve Kullanım Alanları Konusu
http://www.fenokulu.net/portal/Sayfa.php?Git=KonuKategorileri&Sayfa=BaslikListesi&altkatid=26
http://www.turkeyarena.com/turkeyarena/fizik/24432-aynalar-ve-kullanim-alanlari.html
http://ikokmen.blogcu.com/aynalar-ve-kullanim-alanlari-konu-anlatimi/5368616
http://odevistan.blogcu.com/aynalar-ve-kullanim-alanlari-konu-anlatimi/5369772
http://odevistan.blogcu.com/aynalar-ve-kullanim-alanlari/7614235
http://www.onlinefizik.com/content/view/171/119/
http://www.msxlabs.org/forum/fizik/15977-ayna-cam.html
http://gunlukodevim.blogcu.com/aynalar-ve-kullanim-alanlari/7619635
http://www.paylasbakalim.com/tumsek-aynanin-kullanim-alanlari-cukur-ve-tumsek-aynalarin-kullanildigi-yerler.html
http://www.egitimyuvasi.com/forum/Dosyalar/252/5-sinif-genel-dosyalar/7435/aynalar-kullanim-alanlari-6sinif-7-unite
http://www.fenokulu.net/portal/Sayfa.php?Git=KonuKategorileri&Sayfa=KonuBaslikListesi&baslikid=57&KonuID=517
http://www.fenokulu.net/portal/Sayfa.php?Git=KonuKategorileri&Sayfa=KonuBaslikListesi&baslikid=57&KonuID=496
http://bilgimce.com/ilkogretimkonu/fen/aynalar-ve-kullanim-alanlari.html
http://www.fenokulu.net/portal/Sayfa.php?Git=KonuKategorileri&Sayfa=KonuDeneyListesi&baslikid=57&DeneyNo=308
http://www.fenokulu.net/portal/Sayfa.php?Git=KonuKategorileri&Sayfa=KonuDeneyListesi&baslikid=57&DeneyNo=309
http://www.fenokulu.net/portal/Sayfa.php?Git=KonuKategorileri&Sayfa=KonuDeneyListesi&baslikid=57&DeneyNo=310
http://www.fenokulu.net/portal/Sayfa.php?Git=KonuKategorileri&Sayfa=KonuDeneyListesi&baslikid=57&DeneyNo=311
http://www.fenokulu.net/portal/Sayfa.php?Git=KonuKategorileri&Sayfa=KonuDeneyListesi&baslikid=57&DeneyNo=314

5E Modeli
http://www.yok10.com/5e-ogretim-modeli/
http://www.fizikportali.com/forum/index.php?topic=1986.0
http://www.kpss10.com/kpss/09/5_e_modeli-t44.0.html
http://www.fenokulu.net/portal/Sayfa.php?Git=MeslekiGelisim&Sayfa=KonuOku&baslikid=112

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder