5E MODELİNE GÖRE HAZIRLANMIŞ DERS
PLANI
BÖLÜM 1
Dersin Adı: Fen ve Teknoloji
Sınıf: 6. Sınıf
Ünitenin Adı: Işık ve Ses
Konu: Aynalar ve
Kullanım Alanları
Önerilen Süre: 40 dakika
Varsayımlar: Sınıf 20 kişi ve her öğrencide
bilgisayar mevcut.
BÖLÜM 2
Öğrenci Kazanımları:
2.5. Düz, çukur ve tümsek aynalarda oluşan görüntüleri cisme göre büyük-küçük, ters-düz olmaları bakımından karşılaştırır (BSB-1, 17; TD-1).
2.6. Çevresinde kullanılan ayna çeşitlerini gözlemleyerek aynaların kullanım alanlarına örnekler verir (BSB-1).
Bilimsel
Süreç basamakları
·
Düz,
çukur ve tümsek aynaların önlerine cisimlerin konulur. Aynalarda nasıl bir görüntü oluştuğu gösterilir.
·
Aynaların
kullanım alanlarına gözlemlere dayanarak
açıklamalar yapar.
Ünite Kavramları ve Sembolleri:
·
Ayna,
ışık.
Öğretme- Öğrenme Yöntem ve Teknikleri:
Soru-cevap, Gösteri, ödev ve
bilgisayar destekli öğretim teknikleri, örnek olay, tartışma, gösterip
yaptırma, anlatım yöntemleri, sunuş ve buluş yolu.
BÖLÜM 3
Giriş (Engage):
Dersin
giriş aşamasında hal hatır sorulduktan sonra öğrencilere eklerdeki açık uçlu
sorular sorulur. Kaşıkların iç ve dış yüzeylerindeki farklılığı gözlemleyip
gözlemleyemediği sorulur.(Ek-1) deki
sorular sorulur.(Ek-2)deki video
izletilir.
Keşfetme (Explore):
5E Modeline göre dersin keşif
aşamasında konuyu destekleyecek nitelikteki video izletilir.(Ek-3) çizimler, hazırlanan sunular akıllı tahtada öğrencilere
gösterilir ve bilgisayarlarda uygulatılır
Açıklama (Explain):
5E Modeline göre dersin açıklama aşamasında konuyu
destekleyecek nitelikteki çizimler ve hazırlanan sunular akıllı tahtada
öğrencilere gösterilir. Öğretim tasarımı süresince kullanılacak ön önemli
materyal akıllı tahtadır. Akıllı
tahtaların temel fonksiyonu etkileşimli bir ortam sağlayıp dersin daha akılda
kalıcı ve pratik bir şekilde anlatılmasını sağlamaktır. Dersin işlenişinde
kullanılacak olan öğretim stratejileri “Sunuş Stratejisi” ve “Buluş Yolu”
stratejisidir. Kullanılacak öğretim yöntemleri “Anlatım Yöntemi”, ”Gösterip Yaptırma”,
“Örnek Olay” yöntemleridir. Kullanılacak olan öğretim teknikleri “Soru-Cevap”,
”Gösteri”, ”Bilgisayar destekli öğretim”, ”Ödev” teknikleridir. Bu yöntem
teknik ve stratejilerin kullanılmasının nedeni öğrencilerin öğrenme sitillerine
uygun olmasıdır.
Derinleştirme (Elaborete):
5E Modeline göre dersin
derinleştirme aşamasında konuyu destekleyecek nitelikteki hazırlanan sunular
akıllı tahtada öğrencilere gösterilir. Dersin bu
aşamasında “crocodile physics” programının kullanılmasının yardımcı olur. Ayrıca
bu aşama da buluş yolu stratejileri gibi stratejiler de kullanılabilir. Ayrıca (Ek-6) klasöründeki tüm animasyonlarda
yardımcı olacaktır.
Değerlendirme (Evaluate) :
Öğretim
programının sonucunda, hazırlanan öğretim programının etkileri, verimliliği ve
programa katılan öğrencilerin öğrendikleri bilgilerin değerlendirilmesi
gerekir. Değerlendirme dersin son kısmında öğrencilerin öğrenme düzeylerini
belirlemek için yapıldı. Değerlendirme için öğrencilere önceden hazırlanan
çalışma kâğıdı dağıtıldı ve doldurmaları istendi ayrıca öğrencilere dağıtılan
yapılandırılmış gridi (EK-5) , (Ek-4),(Ek-7)doldurmaları
istenir ve ödev olarak evlerinde cevaplamaları için sorular dağıtılır.
EKLER :
EK-1
ÖĞRENCİLERİN KONU İLE İLGİLİ ÖN
BİLGİLERİNİ ALMAK İÇİN SORULAN AÇIK UÇLU SORULAR
1- Aynadaki görüntünüz nasıldır?
Siz sağ elinizi kaldırsanız aynada hangi elinizi kaldırmış görünürsünüz?
2-
Yemek kaşığının tümsek ve çukur tarafına baktığınızda kendinizi nasıl
görüyorsunuz?
3-
Bir yüzeyde ışığın yansıması için neler gereklidir?
4-
Arabanın dikiz aynasına baktığımızda arkadaki cisimlerin görüntüsü nasıldır?
EK 2
ÖĞRENCİLERİN KONU İLE İLGİLİ ÖN
BİLGİLERİNİ ALMAK İÇİN HAZIRLANMIŞ TANILAYICI DALLANMIŞ AĞAÇ
|
|
|



Değerlendirme:
1.
Çıkış: 3 doğru, 0 yanlış cevap vermiştir. 100 puan.
2.
Çıkış: 2 doğru, 1 yanlış cevap vermiştir. 65 puan.
3.
Çıkış: 1 doğru, 2 yanlış cevap vermiştir. 35 puan.
4.
Çıkış: 2 doğru, 1 yanlış cevap vermiştir. 65 puan.
5.
Çıkış: 1 doğru, 2 yanlış cevap vermiştir. 35 puan.
6.
Çıkış: 0 doğru, 3 yanlış cevap vermiştir. 0 puan.
7.
Çıkış: 1 doğru, 2 yanlış cevap vermiştir. 35 puan.
8.
Çıkış: 2 doğru, 1 yanlış cevap vermiştir. 65 puan.



1-)Çukur
aynada asal eksene paralel gelen ışınlar yansıdıktan sonra ……………….. geçer
2-)Çukur
aynada tepe noktasına gelen ışınlar asal eksenle ……………….. …………………..şekilde
yansırlar
3-)Tümsek
aynalarda gelen ışın normalle …………………………..………. yapacak şekilde yansır.
4-)Tümsek
aynaya paralel olarak gelen ışınlar …………………………..… yansırlar
5-)Tümsek
Aynaya dik gelen ışık ………………………… geri yansır.
6-)Tümsek
aynalarda cismin görüntüsü daima ……………….ve …………….dır.
7-)Çukur
aynada cisim odak noktasından uzakta ise
O Görüntü terstir. O
Görüntü düzdür
8-)Çukur
aynada cisim odak noktası ile ayna arasında ise
O Görüntü zahiridir. O
Görüntü gerçektir
9-)Düzlem
aynada görüntünün boyu
O
cismin boyuna eşittir O Cismin boyuna eşit değildir
10-)Resimlerin
altlarındaki boşluklara kullanılan aynaların adlarını yazınız .

----------------------------------
----------------------------------- ----------------------------
11-)
Soru: Aşağıdaki çizelgede aynaların kullanıldığı bazı yerler verilmiştir.
Çizelgede verilen yerlerde kullanmak için hangi aynayı seçerdiniz? Neden?
|
Kullanıldığı
Yer
|
Ayna
Türü
|
Seçme
Nedeniniz
|
|
Mağaza
güvenlik aynası
|
|
|
|
Makyaj
aynası
|
|
|
|
Otomobil
yan aynası
|
|
|
|
Araba
farları
|
|
|
12-)Farklı
türdeki aynalara ışık demetleri gönderilmiş ve aşağıdaki yansımalar
gözlenmiştir. Gelen ve yansıyan ışınları göz önüne alarak bu aynaların
türlerini tahmin edelim.
Gelen
Işın Yansıyan Işın Tahminler
……………………..
…………………….
……………………….
13-)Aşağıdaki
kavram haritasında boş bırakılan yerleri doldurunuz.

EK 4
SORULAR
1-) Aşağıda krokisi verilen sokakta sık
sık trafik kazası yaşanmaktadır. Sizden
bir ayna kullanarak bu kazaları önlememiz istenmektedir. Hangi tür
aynayı nereye yerleştirmeniz gerekir, şeklin üzerinde yerini göstererek
açıklayınız.

2-) Tümsek bir aynanın otomobil ve
kamyonlarda yan ayna olarak kullanılmasının yararı nedir? Açıklayınız.
3-) Çukur aynanın nerelerde
kullanılabileceğini listeleyiniz
4-) Işık düz aynalarda nasıl yansır? Şekil
çizerek açıklayınız.
5-) Işık çukur aynalarda nasıl yansır?
Şekil çizerek açıklayınız.
6-) Işık tümsek aynalarda nasıl yansır?
Şekil çizerek açıklayınız.
7-) Genel olarak; düzlem aynalardaki
yansıma ile küresel aynalardaki yansıma aynı mıdır?Açıklayınız
8-) Evinizde kullandığınız aynada
görüntünüzü inceleyerek görüntünüzün özellikleri hakkında bilgi veriniz.
EK
5
YAPILANDIRILMIŞ
GRİD
Etkinlik
:
Yapılandırılmış Grid metodu ile “Aynalar ve Kullanım Alanları” ile ilgili basit
kavramların öğretilmesi.
Amaç: “Aynalar ve Kullanım Alanları”
konusu başında da söylediğimiz gibi geniş ve karışık bir yelpazeye sahiptir. Bu
konuda çalışma yaparken sıkça karşılaştığımız bazı kavramlar ve sözcükler
olmaktadır. Bunların bazılarını bu etkinlikle öğrencilere eğlendirerek onlara
öğretmeye çalışacağız.
![]()
1) El
Feneri
|
![]()
2)
Berberdeki ayna
|
![]()
3)
|
![]()
4)
Araba farı
|
![]()
5)
Evimizdeki ayna
|
![]()
6)
Araba yan aynası
|
![]()
7)
Güneş fırını
|
![]()
8)
|
![]()
9) Diş
hekimlerinin kullandığı alet
|
Soru
1: Yukarıdaki
verilen kutucuklardan hangileri düz aynaları içerir.
Soru
2: Yukarıdaki
verilen kutucuklardan hangileri tümsek aynaları içerir.
Soru
3: Yukarıdaki
verilen kutucuklardan hangileri çukur aynaları içerir.
Değerlendirme:
C1:
Öğrenci tarafından doğru seçilen kutucuk sayısı
C2:
Toplam doğru kutucuk sayısı
C3:
Öğrenci tarafından yanlış seçilen kutucuk sayısı
C4:
Toplam yanlış kutucuk sayısı
((C1/C2)-(C3/C4)+1)*5
(Bu değerlendirme 10 üzerinden yapılmıştır.)
KAYNAKLAR
Ölçme ve Değerlendirme kitabı CELEPLER Trabzon 2009
Öğretim İlke ve Yöntemleri
Öğrenci Tanıma Formları
http://www.solhanmetem.com/rehberlik/85.doc
http://www.sinifogretmeniyiz.biz/ogrenci-tanima-formu-tum-siniflar-rehberlik--indir.dll?id=780
http://www.psikolojikdanisma.net/testveenvanterler.htm
http://www.etkinlikpaylas.com/index.php?ind=downloads&op=entry_view&iden=410
http://www.bagcilarram.gov.tr/download/ogr_tan_teknikleri/%C3%96%C4%9ERENC%C4%B0%20TANIMA%20F%C4%B0%C5%9E%C4%B0.doc
http://www.sosyalbilgilerciyiz.com/index.php?action=downloads;sa=view;id=271;PHPSESSID=0c2da2e7d9d80a29e122f4638679d482
http://spreadsheets.google.com/viewform?formkey=dGtBR0J4bnV1bzZ1NF9NSWVoQm1xcUE6MA
Öğrenme Stilleri Belirleme Testi
http://www.sosyal-bilgiler.com/ozel-egitim/868-ogrenme-tipi-belirleme-testi.html
http://www.pdrakademik.net/index.php?topic=526.0
http://www.sosyalarastirmalar.com/cilt1/sayi4/sayi4pdf/demir_tazegul.pdf
http://www.basariyolu.com/yazarlar.asp?id=132
Kişilik özellikleri belirleme anketi
http://www.amerikankultur.org.tr/kisilik.php
http://www.kendinigelistir.com/kisilik-testi-kisiliginizi-olcun/
http://www.testler.org/kisilik-testleri.html
http://www.kisiliktest.com/
http://www.kariyer.net/ktest/kp5_1.kariyer?arn=&sid=
Tutum ölçeği
http://halksagligi.med.ege.edu.tr/seminerler/2003-04/TutumOlcegiGelistirme_SK.pdf
http://efdergi.yyu.edu.tr/makaleler/cilt_III/aralik/a_aslan_06.doc
http://web.inonu.edu.tr/~efdergi/arsiv/Bindak.pdf
http://www.etkinlikpaylas.com/indir/tutum-olcegi-gelistirme-t3175/index.html
Aynalar ve Kullanım Alanları Konusu
http://www.fenokulu.net/portal/Sayfa.php?Git=KonuKategorileri&Sayfa=BaslikListesi&altkatid=26
http://www.turkeyarena.com/turkeyarena/fizik/24432-aynalar-ve-kullanim-alanlari.html
http://ikokmen.blogcu.com/aynalar-ve-kullanim-alanlari-konu-anlatimi/5368616
http://odevistan.blogcu.com/aynalar-ve-kullanim-alanlari-konu-anlatimi/5369772
http://odevistan.blogcu.com/aynalar-ve-kullanim-alanlari/7614235
http://www.onlinefizik.com/content/view/171/119/
http://www.msxlabs.org/forum/fizik/15977-ayna-cam.html
http://gunlukodevim.blogcu.com/aynalar-ve-kullanim-alanlari/7619635
http://www.paylasbakalim.com/tumsek-aynanin-kullanim-alanlari-cukur-ve-tumsek-aynalarin-kullanildigi-yerler.html
http://www.egitimyuvasi.com/forum/Dosyalar/252/5-sinif-genel-dosyalar/7435/aynalar-kullanim-alanlari-6sinif-7-unite
http://www.fenokulu.net/portal/Sayfa.php?Git=KonuKategorileri&Sayfa=KonuBaslikListesi&baslikid=57&KonuID=517
http://www.fenokulu.net/portal/Sayfa.php?Git=KonuKategorileri&Sayfa=KonuBaslikListesi&baslikid=57&KonuID=496
http://bilgimce.com/ilkogretimkonu/fen/aynalar-ve-kullanim-alanlari.html
http://www.fenokulu.net/portal/Sayfa.php?Git=KonuKategorileri&Sayfa=KonuDeneyListesi&baslikid=57&DeneyNo=308
http://www.fenokulu.net/portal/Sayfa.php?Git=KonuKategorileri&Sayfa=KonuDeneyListesi&baslikid=57&DeneyNo=309
http://www.fenokulu.net/portal/Sayfa.php?Git=KonuKategorileri&Sayfa=KonuDeneyListesi&baslikid=57&DeneyNo=310
http://www.fenokulu.net/portal/Sayfa.php?Git=KonuKategorileri&Sayfa=KonuDeneyListesi&baslikid=57&DeneyNo=311
http://www.fenokulu.net/portal/Sayfa.php?Git=KonuKategorileri&Sayfa=KonuDeneyListesi&baslikid=57&DeneyNo=314
5E Modeli
http://www.yok10.com/5e-ogretim-modeli/
http://www.fizikportali.com/forum/index.php?topic=1986.0
http://www.kpss10.com/kpss/09/5_e_modeli-t44.0.html
http://www.fenokulu.net/portal/Sayfa.php?Git=MeslekiGelisim&Sayfa=KonuOku&baslikid=112









Hiç yorum yok:
Yorum Gönder