E- öğrenme projem
3. hafta dersimizde, bir e-öğrenme projesinde gereksinim analizi, hedef kitlenin analizi, ders içeriğinin belirlenmesi, öğrenme amaçlarının belirlenmesi, ders diziliminin belirlenmesi konuları üzerine konuştuk.
Konuyla ilgili olarak "e-learning methodogies - A guide for designing and developing e-learning courses, 3. Identifying and organizing course content, Sayfa:28-43"kaynağındaki okumaları tamamladım.
Hocamız etkinlik olarak bizden bir e-öğrenme projesi geliştirmemizi istedi. Ekler geliştirilecek
3. hafta dersimizde, bir e-öğrenme projesinde gereksinim analizi, hedef kitlenin analizi, ders içeriğinin belirlenmesi, öğrenme amaçlarının belirlenmesi, ders diziliminin belirlenmesi konuları üzerine konuştuk.
Konuyla ilgili olarak "e-learning methodogies - A guide for designing and developing e-learning courses, 3. Identifying and organizing course content, Sayfa:28-43"kaynağındaki okumaları tamamladım.
Hocamız etkinlik olarak bizden bir e-öğrenme projesi geliştirmemizi istedi. Ekler geliştirilecek
Uygulama Yapılmış gibi yazdım sonuçlar tahmini
ÖĞRETİM
TASARIMI
ADDIE
TASARIM MODELİ ÖDEVİ
6.SINIF
7.ÜNİTE AYNALAR VE KULLANIM ALANLARI
1.ANALİZ BASAMAĞI
1.1. İHTİYAÇ
ANALİZİ
(Örnek Olay)
Temel öğretmen Trabzon'da
öğretmen olarak görev yapmaktadır. Bir pazar sabahı oğluyla deniz kenarında
yürüyüş yaparken, oğlu babasına güneşin denize yattığını söylemiş ve babasına
"haydi babacığım güneşe denizin üzerinden kalkmasına yardım edelim"
der.
Temel Öğretmen’in oğlunun bu soruyu sormasındaki sebep sizce ne olabilir?
Temel Öğretmen’in oğlunun bu soruyu sormasındaki sebep sizce ne olabilir?
1.1.1.
İHTİYAÇ ANALİZİ SÜRECİ
AŞAMA-I (Planlama) :Hedef kitle ilköğretim 6. sınıf
öğrencileri olarak belirlendi. İhtiyacın “Hissedilen ve İfade Edilebilen
İhtiyaçlar” türüne girdiği belirlendi. Hissedilen ve İfade Edilebilen
İhtiyaçlar türüne girmesinin nedenleri; Hissedilen İhtiyaçların, var olan
performans ya da beceri düzeyi ile beklenen performans ya da beceri düzeyi
arasındaki farkları göstermesidir. Buna göre veri toplanmasına karar verildi.
Öğrencilerin “6. Sınıf 7. ünite Aynalar ve Kullanım Alanları” konusu kazanımları
belirlendi. Veri toplamada açık uçlu sorular ve anket tekniği kullanılması
uygun görüldü. Bu teknik bizim araştırmamızda geniş alan sağlamıştır.
AŞAMA-II (Verilerin Toplanması) :Örneklemimiz Trabzon ‘un
Beşikdüzü ilçesinde bulunan bir ilköğretim okulunun 6.sınıf öğrencileridir. Verilerin
toplanması aşamasında öğrencilerin konu hakkındaki
önbilgilerinin alınmasına karar verildi. Önbilgileri almak için aynalar ve
kullanım alanları konusu hakkında açık uçlu sorular (ek-1)
ve bir alternatif ölçme aracı olan
tanılayıcı dallanmış ağaç (ek-2)
hazırlandı ve uygulandı.
AŞAMA-III (Verilerin Analizi) :Sorulan sorularla(ek 1) ve
uygulanan tanılayıcı dallanmış ağaç(ek 2) ile öğrencilerin ihtiyaçları
belirlendi. Yapılan önbilgileri sınama testi ve tanılayıcı dallanmış ağaç
tekniği ile öğrencilerin %20 oranında konuya hâkim oldukları %80 oranında da
konuya hâkim olmadıkları saptandı ve sınıfın en alt düzeyindeki öğrencilere
göre ihtiyacın karşılanmasına karar verildi.
AŞAMA-IV (Son
Rapor) :Hedef
kitlenin ışığın düz, çukur ve tümsek aynada nasıl yansıdığını
belirleyebilmeleri, düz, çukur ve tümsek aynalarda oluşan görüntülerin cisme
göre nasıl olduğunu anlayabilmeleri, çevresinde kullanılan ayna çeşitlerini ve
kullanım alanlarını söyleyebilmeleri için bir öğretime ihtiyaçları olduğu
belirlendi. İhtiyacın hangi ihtiyaç türüne girdiği saptandı ve yapılan anket
sonucunda sınıfın %80’ inin önkoşul bilgilerinin yetersiz olduğu ve dolayısıyla
konuya hâkim olmadıkları belirlendi. Bu verilerden yararlanarak hedef kitlemiz
olan Trabzon ‘un Beşikdüzü ilçesindeki
ilköğretim 6.sınıf öğrencilerinin tamamının belirlenen konuyu
öğrenebilmeleri için analizi yapılan öğrencilerin öğrenme stillerine uygun bir
öğretim tasarımının hazırlanmasına karar verildi.
1.2. ÖĞRENCİLERİN ANALİZİ
Hedef kitlemiz olan
öğrencilerin özellikleri birbirinden farklıdır. Bu farklılıkları belirleyip
tasarımımızı bu doğrultuda geliştireceğiz.
1.2.1 Genel Özellikleri
Hedef kitlemiz, Trabzon’un
Beşikdüzü ilçesinde bulunan bir ilköğretim okulunun 6. sınıf öğrencileridir.
Öğrencilerin genel özelliklerini belirlemek için öğrenci tanıma formu uyguladık. (ek-3)
Sınıfın 30 kişiden oluştuğu, bunlardan 18’inin erkek, 12’sinin kız olduğu
belirlendi ve öğrencilerden 11’inin yaşı 10, 15’inin yaşı 11 ve 4’ünün yaşının
da 12 olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin %80’inin kendisine ait odasının olduğu
ve %20’sinin de kendisine ait odasının olmadığı , öğrencilerin %70’inin evinde
kendisine ait bilgisayarın olduğu, % 30’unun evinde kendisine ait
bilgisayarının olmadığı.Öğrencilerin % 10 ‘unun sürekli bir hastalığının olduğu
,%90‘ı nın genel olarak sağlık durumunun iyi olduğu,öğrencilerin % 70 inin
çevresiyle uyumlu olduğu,öğrencilerin % 80 ‘inin internete ilgili oldukları ve
boş zamanlarını internette geçirdikleri ,Fen ve Teknoloji dersi için uygulanan
tutum ölçeğinde (ek-9) öğrencilerin %70’inin Fen ve
Teknoloji dersine karşı tutumlarının iyi olduğu,Aynalar ve Kullanım Alanları
konusu için uygulanan tutum ölçeğinde (ek-8) öğrencilerinin %50 inin Aynalar ve
Kullanım Alanları konusuna karşı ilgili oldukları saptanmıştır.
Ailelerinin;
Eğitim
Durumları:
-Sınıfın %50’sinin velisi
üniversite mezunu,%40’ı lise mezunu, %10’u ilkokul mezunudur.
Çalışma
durumları:
-Sınıfın
%20’sinin ailesi tarımla uğraşmaktadır. %40’ı devlet memurudur. %40’ı esnaftır.
Ekonomik
durumları:
-. Öğrenciler %40’ının gelir düzeyi yüksek, %40’ının gelir düzeyi orta düzey ve %20’si düşük
gelirli ailelerin çocuklarıdır.
Yukarıdaki bilgileri toplamak için öğrencilere öğrenci tanıma formu (ek-3) uygulanmıştır. Bu anket ekler kısmında yer almaktadır.
Yukarıdaki bilgileri toplamak için öğrencilere öğrenci tanıma formu (ek-3) uygulanmıştır. Bu anket ekler kısmında yer almaktadır.
1.2.2 Giriş Becerileri
Öğrencilerin
%50’sinin herhangi bir nedenden dolayı okula devamsızlığı yok.Öğrencilerin
%30’u 5 günden az devamsızlık yapmıştır. Tamamının devamsızlık nedeni de
mazeretlidir.Öğrencilerin %20’si 5 günden fazla devamsızlık yapmıştır.
Bunlardan % 17’si mazeretsiz olarak geri kalan %83’ü de herhangi bir mazeret
den dolayı derse devam etmemişlerdir.
Bu bilgileri toplamak için öğrencilere
öğrenci tanıma formu uygulanmıştır.(ek-3)
Öğrenciler
genel olarak derslerine önem vermekte, derse zamanında gelmekte ve verilen
ödevleri yapmaktadır. Öğrenciler genel olarak derse gelirken araç gereçlerini
tam getirmektedirler. Bu durum yaptığımız gözlem sonucu belirlenmiştir.
Öğrenciler ders başlangıcın da öğretmenin sorduğu sorulara cevap vermekte
isteklidir. Giriş becerilerini yoklamak için yapılan tanılayıcı dallanmış ağaç
ile öğrencilerin %30 u doğru kapıdan , geri kalan % 70 i ise diğer kapılardan
çıkış yapmıştır ve sorulan açık uçlu sorulara öğrencilerin %20’si doğru cevaplar verirken, %80’i de yetersiz ya
da eksik cevap vermiştirler. Bu da genel olarak öğrencilerin ön koşul
bilgilerinin yetersiz olduğunu göstermektedir
Tasarım Ve Uygulama
Derste materyal
olarak akıllı tahta kullanılacaktır.
5E Modeline göre dersin
giriş aşamasında öğrencilere konu ile ilgili açık uçlu sorular (ek-1)
sorularak ön bilgileri yoklanır, öğrencilerden konu ile ilgili bildikleri
kavramları 6 kişilik gruplar oluşturarak bir kâğıda yazmaları istenir,
aralarından bir grup sözcüsü seçerek yazdıkları okutulur ve sınıf içinde
tartıştırılır. Böylece eski bilgilerini tekrar etmeleri sağlanır. Öğrencilere
konu başında yazdıkları ile konu sonunda öğrendiklerini ders sonunda
karşılaştıracakları söylenir. Sonrasında öğrencilere önceden hazırlanan tanılayıcı
dallanmış ağaç (ek-2)
dağıtılır ve bireysel olarak öğrencilerin hangi çıkışa ulaştıklarını not
almaları istenir. Böylece öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeyleri hakkında
bilgi edinilir. Konuya başlamadan önce öğrencilere bir örnek olay sunulur ve bu
örnek olay hakkında düşünceleri alınır, sınıfta bir tartışma ortamı
oluşturulur. Öğretmen tartışma esnasında “doğru” ya da “yanlış” ifadeleri
kullanmadan verilen örnek olayın cevabını konu bitiminde bulabileceklerini
ifade eder ve konuya giriş yapılır. Konuyu destekleyecek nitelikteki çizimler
ve hazırlanan sunular akıllı tahtada öğrencilere gösterilir.
5E Modeline göre dersin
keşif aşamasında konuyu destekleyecek nitelikteki çizimler , hazırlanan sunular
akıllı tahtada öğrencilere gösterilir ve bilgisayarlarda uygulatılır,Öğrencilere
dağıtılan yapılandırılmış gridi (ek-10) doldurmaları istenir.
5E Modeline göre dersin
açıklama aşamasında konuyu destekleyecek nitelikteki çizimler ve hazırlanan
sunular akıllı tahtada öğrencilere gösterilir.
5E Modeline göre dersin
geliştirme aşamasında konuyu destekleyecek nitelikteki hazırlanan sunular
akıllı tahtada öğrencilere gösterilir.
5E Modeline göre desin
değerlendirme aşamasında öğrencilerin
akıllı tahtada eğlenerek ,öğrendiklerini
pekiştirmeleri amacıyla etkinlikler yapılır, dersin giriş aşamasındaki
gibi gruplara ayrılarak ders boyunca öğrendikleri kavramları bir kağıda
yazmaları istenir ve içlerinden bir temsilci tarafından tüm gruplara yazdıkları
okutulur ve yanlışlar düzeltilir.Dersin giriş aşamasında verilen örnek olayın
cevabı alınır. Dağıtılan çalışma kağıdını (ek-6) doldurmaları istenir,ev ödevi olarak
önceden belirlenmiş sorular
(ek-7)
dağıtılır.
3.1 Açıklama
Öğretim tasarımı süresince
kullanılacak ön önemli materyal akıllı tahtadır.
Akıllı tahtaların
temel fonksiyonu etkileşimli bir ortam sağlayıp dersin daha akılda kalıcı ve
pratik bir şekilde anlatılmasını sağlamaktır.
Dersin işlenişinde kullanılacak olan öğretim stratejileri “Sunuş Stratejisi” ve “Buluş Yolu” stratejisidir. Kullanılacak öğretim yöntemleri “Anlatım Yöntemi”, ”Gösterip Yaptırma”, Tartışma”, “Örnek Olay” yöntemleridir. Kullanılacak olan öğretim teknikleri “Soru-Cevap”, ”Gösteri”, ”Bilgisayar destekli öğretim”, ”Ödev” teknikleridir. Bu yöntem teknik ve stratejilerin kullanılmasının nedeni öğrencilerin öğrenme sitillerine uygun olmasıdır.
Dersin işlenişinde kullanılacak olan öğretim stratejileri “Sunuş Stratejisi” ve “Buluş Yolu” stratejisidir. Kullanılacak öğretim yöntemleri “Anlatım Yöntemi”, ”Gösterip Yaptırma”, Tartışma”, “Örnek Olay” yöntemleridir. Kullanılacak olan öğretim teknikleri “Soru-Cevap”, ”Gösteri”, ”Bilgisayar destekli öğretim”, ”Ödev” teknikleridir. Bu yöntem teknik ve stratejilerin kullanılmasının nedeni öğrencilerin öğrenme sitillerine uygun olmasıdır.
4.UYGULAMA
BASAMAĞI
Dersin etkili
olabilmesi için öğrencilerin genel olarak derse katılımı sağlanmalıdır.
Dersin genelinde Soru-Cevap,
Gösteri, Bilgisayar Destekli Öğretim Teknikleri, Buluş Yolu Öğretim
Stratejisini, Tartışma ve Örnek Olay ile Gösterip Yaptırma Öğretim Yöntemlerini
kullanılarak öğrencilerin derse aktif katılımı sağlanmaya çalışılmıştır. Dersin
giriş kısmında tüm öğrencilerden konu hakkında bildikleri kavramlar 6’şarlı gruplar
halinde bir kâğıda yazmaları istenmiş ve ders sonunda yazdıkları ile
öğrendiklerini karşılaştırmaları istenmiştir, verilen örnek olay yardımıyla
öğrencilerin güdülenmesine çalışılmış, dersin gelişme kısmında öğrencilere
sorular sorulmuş, konu ile ilgili kavramları bilgisayarlarında uygulamaları
istenmiş, yapılandırılmış grid (ek-10) ile öğrendiklerini eğlenceli bir şekilde
pekiştirmeleri sağlanmış, dersin son kısmında ise eğitsel oyun ve etkinliklerle
öğrencilerin derse katılımı sağlanmıştır.
5.
DEĞERLENDİRME BASAMAĞI
7.1. Öğrencilerin başarılarının
ölçülmesi
Öğretim
programının sonucunda, hazırlanan öğretim programının etkileri, verimliliği ve
programa katılan öğrencilerin öğrendikleri bilgilerin değerlendirilmesi gerekir
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder