17 Mart 2014 Pazartesi

E- öğrenme projem

E- öğrenme projem

3. hafta dersimizde, bir e-öğrenme projesinde gereksinim analizi, hedef kitlenin analizi, ders içeriğinin belirlenmesi, öğrenme amaçlarının belirlenmesi, ders diziliminin belirlenmesi konuları üzerine konuştuk.

Konuyla ilgili olarak "e-learning methodogies - A guide for designing and developing e-learning courses, 3. Identifying and organizing course content, Sayfa:28-43"kaynağındaki okumaları tamamladım.

Hocamız etkinlik olarak bizden bir e-öğrenme projesi geliştirmemizi istedi. Ekler geliştirilecek
Uygulama Yapılmış gibi yazdım sonuçlar tahmini 
ÖĞRETİM TASARIMI
ADDIE TASARIM MODELİ ÖDEVİ
6.SINIF 7.ÜNİTE AYNALAR VE KULLANIM ALANLARI
1.ANALİZ BASAMAĞI
1.1. İHTİYAÇ ANALİZİ
(Örnek Olay)
Temel öğretmen Trabzon'da öğretmen olarak görev yapmaktadır. Bir pazar sabahı oğluyla deniz kenarında yürüyüş yaparken, oğlu babasına güneşin denize yattığını söylemiş ve babasına "haydi babacığım güneşe denizin üzerinden kalkmasına yardım edelim" der.
                     Temel Öğretmen’in oğlunun bu soruyu sormasındaki sebep sizce ne olabilir?
1.1.1. İHTİYAÇ ANALİZİ SÜRECİ
AŞAMA-I (Planlama) :Hedef kitle ilköğretim 6. sınıf öğrencileri olarak belirlendi. İhtiyacın “Hissedilen ve İfade Edilebilen İhtiyaçlar” türüne girdiği belirlendi. Hissedilen ve İfade Edilebilen İhtiyaçlar türüne girmesinin nedenleri; Hissedilen İhtiyaçların, var olan performans ya da beceri düzeyi ile beklenen performans ya da beceri düzeyi arasındaki farkları göstermesidir. Buna göre veri toplanmasına karar verildi. Öğrencilerin “6. Sınıf 7. ünite Aynalar ve Kullanım Alanları” konusu kazanımları belirlendi. Veri toplamada açık uçlu sorular ve anket tekniği kullanılması uygun görüldü. Bu teknik bizim araştırmamızda geniş alan sağlamıştır.
AŞAMA-II (Verilerin Toplanması) :Örneklemimiz Trabzon ‘un Beşikdüzü ilçesinde bulunan bir ilköğretim okulunun 6.sınıf öğrencileridir. Verilerin toplanması aşamasında öğrencilerin konu hakkındaki önbilgilerinin alınmasına karar verildi. Önbilgileri almak için aynalar ve kullanım alanları konusu hakkında açık uçlu sorular (ek-1) ve bir alternatif ölçme aracı olan  tanılayıcı dallanmış ağaç (ek-2) hazırlandı ve uygulandı.
AŞAMA-III (Verilerin Analizi) :Sorulan sorularla(ek 1) ve uygulanan tanılayıcı dallanmış ağaç(ek 2) ile öğrencilerin ihtiyaçları belirlendi. Yapılan önbilgileri sınama testi ve tanılayıcı dallanmış ağaç tekniği ile öğrencilerin %20 oranında konuya hâkim oldukları %80 oranında da konuya hâkim olmadıkları saptandı ve sınıfın en alt düzeyindeki öğrencilere göre ihtiyacın karşılanmasına karar verildi.
AŞAMA-IV (Son Rapor) :Hedef kitlenin ışığın düz, çukur ve tümsek aynada nasıl yansıdığını belirleyebilmeleri, düz, çukur ve tümsek aynalarda oluşan görüntülerin cisme göre nasıl olduğunu anlayabilmeleri, çevresinde kullanılan ayna çeşitlerini ve kullanım alanlarını söyleyebilmeleri için bir öğretime ihtiyaçları olduğu belirlendi. İhtiyacın hangi ihtiyaç türüne girdiği saptandı ve yapılan anket sonucunda sınıfın %80’ inin önkoşul bilgilerinin yetersiz olduğu ve dolayısıyla konuya hâkim olmadıkları belirlendi. Bu verilerden yararlanarak hedef kitlemiz olan Trabzon ‘un Beşikdüzü ilçesindeki  ilköğretim 6.sınıf öğrencilerinin tamamının belirlenen konuyu öğrenebilmeleri için analizi yapılan öğrencilerin öğrenme stillerine uygun bir öğretim tasarımının hazırlanmasına karar verildi.

1.2. ÖĞRENCİLERİN ANALİZİ


Hedef kitlemiz olan öğrencilerin özellikleri birbirinden farklıdır. Bu farklılıkları belirleyip tasarımımızı bu doğrultuda geliştireceğiz.

1.2.1 Genel Özellikleri

Hedef kitlemiz, Trabzon’un Beşikdüzü ilçesinde bulunan bir ilköğretim okulunun 6. sınıf öğrencileridir. Öğrencilerin genel özelliklerini belirlemek için öğrenci tanıma formu uyguladık. (ek-3) Sınıfın 30 kişiden oluştuğu, bunlardan 18’inin erkek, 12’sinin kız olduğu belirlendi ve öğrencilerden 11’inin yaşı 10, 15’inin yaşı 11 ve 4’ünün yaşının da 12 olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin %80’inin kendisine ait odasının olduğu ve %20’sinin de kendisine ait odasının olmadığı , öğrencilerin %70’inin evinde kendisine ait bilgisayarın olduğu, % 30’unun evinde kendisine ait bilgisayarının olmadığı.Öğrencilerin % 10 ‘unun sürekli bir hastalığının olduğu ,%90‘ı nın genel olarak sağlık durumunun iyi olduğu,öğrencilerin % 70 inin çevresiyle uyumlu olduğu,öğrencilerin % 80 ‘inin internete ilgili oldukları ve boş zamanlarını internette geçirdikleri ,Fen ve Teknoloji dersi için uygulanan tutum ölçeğinde (ek-9) öğrencilerin %70’inin Fen ve Teknoloji dersine karşı tutumlarının iyi olduğu,Aynalar ve Kullanım Alanları konusu için uygulanan tutum ölçeğinde (ek-8) öğrencilerinin %50 inin Aynalar ve Kullanım Alanları konusuna  karşı  ilgili oldukları saptanmıştır.

Ailelerinin;
Eğitim Durumları:
-Sınıfın %50’sinin velisi üniversite mezunu,%40’ı lise mezunu, %10’u ilkokul mezunudur.
Çalışma durumları:
-Sınıfın %20’sinin ailesi tarımla uğraşmaktadır. %40’ı devlet memurudur. %40’ı esnaftır.
Ekonomik durumları:
 -. Öğrenciler %40’ının  gelir düzeyi yüksek, %40’ının  gelir düzeyi orta düzey ve %20’si düşük gelirli ailelerin çocuklarıdır.
Yukarıdaki bilgileri toplamak için öğrencilere öğrenci tanıma formu (ek-3) uygulanmıştır. Bu anket ekler kısmında yer almaktadır.
             

 

1.2.2 Giriş Becerileri

Öğrencilerin %50’sinin herhangi bir nedenden dolayı okula devamsızlığı yok.Öğrencilerin %30’u 5 günden az devamsızlık yapmıştır. Tamamının devamsızlık nedeni de mazeretlidir.Öğrencilerin %20’si 5 günden fazla devamsızlık yapmıştır. Bunlardan % 17’si mazeretsiz olarak geri kalan %83’ü de herhangi bir mazeret den dolayı  derse devam etmemişlerdir. Bu  bilgileri toplamak için öğrencilere öğrenci tanıma formu uygulanmıştır.(ek-3)
Öğrenciler genel olarak derslerine önem vermekte, derse zamanında gelmekte ve verilen ödevleri yapmaktadır. Öğrenciler genel olarak derse gelirken araç gereçlerini tam getirmektedirler. Bu durum yaptığımız gözlem sonucu belirlenmiştir. Öğrenciler ders başlangıcın da öğretmenin sorduğu sorulara cevap vermekte isteklidir. Giriş becerilerini yoklamak için yapılan tanılayıcı dallanmış ağaç ile öğrencilerin %30 u doğru kapıdan , geri kalan % 70 i ise diğer kapılardan çıkış yapmıştır ve sorulan açık uçlu sorulara öğrencilerin %20’si  doğru cevaplar verirken, %80’i de yetersiz ya da eksik cevap vermiştirler. Bu da genel olarak öğrencilerin ön koşul bilgilerinin yetersiz olduğunu göstermektedir
Tasarım Ve Uygulama
Derste materyal olarak akıllı tahta kullanılacaktır.
5E Modeline göre dersin giriş aşamasında öğrencilere konu ile ilgili açık uçlu sorular (ek-1) sorularak ön bilgileri yoklanır, öğrencilerden konu ile ilgili bildikleri kavramları 6 kişilik gruplar oluşturarak bir kâğıda yazmaları istenir, aralarından bir grup sözcüsü seçerek yazdıkları okutulur ve sınıf içinde tartıştırılır. Böylece eski bilgilerini tekrar etmeleri sağlanır. Öğrencilere konu başında yazdıkları ile konu sonunda öğrendiklerini ders sonunda karşılaştıracakları söylenir. Sonrasında öğrencilere önceden hazırlanan tanılayıcı dallanmış ağaç (ek-2) dağıtılır ve bireysel olarak öğrencilerin hangi çıkışa ulaştıklarını not almaları istenir. Böylece öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeyleri hakkında bilgi edinilir. Konuya başlamadan önce öğrencilere bir örnek olay sunulur ve bu örnek olay hakkında düşünceleri alınır, sınıfta bir tartışma ortamı oluşturulur. Öğretmen tartışma esnasında “doğru” ya da “yanlış” ifadeleri kullanmadan verilen örnek olayın cevabını konu bitiminde bulabileceklerini ifade eder ve konuya giriş yapılır. Konuyu destekleyecek nitelikteki çizimler ve hazırlanan sunular akıllı tahtada öğrencilere gösterilir.
5E Modeline göre dersin keşif aşamasında konuyu destekleyecek nitelikteki çizimler , hazırlanan sunular akıllı tahtada öğrencilere gösterilir ve bilgisayarlarda uygulatılır,Öğrencilere dağıtılan yapılandırılmış gridi (ek-10) doldurmaları istenir.
5E Modeline göre dersin açıklama aşamasında konuyu destekleyecek nitelikteki çizimler ve hazırlanan sunular akıllı tahtada öğrencilere gösterilir.
5E Modeline göre dersin geliştirme aşamasında konuyu destekleyecek nitelikteki hazırlanan sunular akıllı tahtada öğrencilere gösterilir.

5E Modeline göre desin değerlendirme aşamasında  öğrencilerin akıllı tahtada eğlenerek ,öğrendiklerini  pekiştirmeleri amacıyla etkinlikler yapılır, dersin giriş aşamasındaki gibi gruplara ayrılarak ders boyunca öğrendikleri kavramları bir kağıda yazmaları istenir ve içlerinden bir temsilci tarafından tüm gruplara yazdıkları okutulur ve yanlışlar düzeltilir.Dersin giriş aşamasında verilen örnek olayın cevabı alınır. Dağıtılan çalışma kağıdını (ek-6) doldurmaları istenir,ev ödevi olarak önceden belirlenmiş sorular  
(ek-7) dağıtılır.

3.1 Açıklama

Öğretim tasarımı süresince kullanılacak ön önemli materyal akıllı tahtadır.      
Akıllı tahtaların temel fonksiyonu etkileşimli bir ortam sağlayıp dersin daha akılda kalıcı ve pratik bir şekilde anlatılmasını sağlamaktır.   
Dersin işlenişinde kullanılacak olan öğretim stratejileri “Sunuş Stratejisi” ve “Buluş Yolu” stratejisidir. Kullanılacak öğretim yöntemleri “Anlatım Yöntemi”, ”Gösterip Yaptırma”, Tartışma”, “Örnek Olay” yöntemleridir. Kullanılacak olan öğretim teknikleri “Soru-Cevap”, ”Gösteri”, ”Bilgisayar destekli öğretim”, ”Ödev” teknikleridir. Bu yöntem teknik ve stratejilerin kullanılmasının nedeni öğrencilerin öğrenme sitillerine uygun olmasıdır.

4.UYGULAMA BASAMAĞI


Dersin etkili olabilmesi için öğrencilerin genel olarak derse katılımı sağlanmalıdır.
Dersin genelinde Soru-Cevap, Gösteri, Bilgisayar Destekli Öğretim Teknikleri, Buluş Yolu Öğretim Stratejisini, Tartışma ve Örnek Olay ile Gösterip Yaptırma Öğretim Yöntemlerini kullanılarak öğrencilerin derse aktif katılımı sağlanmaya çalışılmıştır. Dersin giriş kısmında tüm öğrencilerden konu hakkında bildikleri kavramlar 6’şarlı gruplar halinde bir kâğıda yazmaları istenmiş ve ders sonunda yazdıkları ile öğrendiklerini karşılaştırmaları istenmiştir, verilen örnek olay yardımıyla öğrencilerin güdülenmesine çalışılmış, dersin gelişme kısmında öğrencilere sorular sorulmuş, konu ile ilgili kavramları bilgisayarlarında uygulamaları istenmiş, yapılandırılmış grid (ek-10) ile öğrendiklerini eğlenceli bir şekilde pekiştirmeleri sağlanmış, dersin son kısmında ise eğitsel oyun ve etkinliklerle öğrencilerin derse katılımı sağlanmıştır.

 

5. DEĞERLENDİRME BASAMAĞI

7.1. Öğrencilerin başarılarının ölçülmesi

            Öğretim programının sonucunda, hazırlanan öğretim programının etkileri, verimliliği ve programa katılan öğrencilerin öğrendikleri bilgilerin değerlendirilmesi gerekir

7.2. Öğretimin Değerlendirilmesi (Medya ve metotlar dâhil)



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder